بعد از خرید پارچه، یکی از مهم ترین وظایف تولید کننده، تهیه لوازم خرازی و دکمه است. هر چیزی که روی پارچه دوخته می شود را باید از خرازی تهیه کرد. به همین دلیل، خرازی باید تمام وسایل شامل انواع دکمه، نخ سوزن، لایه چسب، زانفیکس، زیپ و غیره را دارا باشد. هر چه خرازی تنوع جنس و کیفیت بیشتری داشته باشد، تولیدکننده و خیاط در انتخاب راحت تر و مطلوب تر عمل خواهند کرد.

در خرید لوازم خرازی و دکمه، دو موضوع دارای اهمیت زیادی هستند: قیمت کالا و منصفانه بودن آن که اولین و مهم ترین عامل برای اکثر تولیدکنندگان است، و کیفیت لوازم خرازی. در کنار این دو عامل بسیار مهم، تنوع در کالاهای موجود نیز باعث تمایز یک خرازی نسبت به خرازی های دیگر می شود.

انواع دکمه لباس ها بسیار گوناگون است که تسلط بر آنها مسلما در کسب و کارهای تولید پوشاک تاثیر بسزایی خواهد داشت.

چرا دکمه و خرازی با هم هستند؟

به دلیل تنوع گسترده در دنیای دکمه و خرازی و تعداد بسیار زیاد مدل های مورد استفاده در دنیای مد و لباس، معمولا همه فروشگاه های فعال در این حوزه سعی می کنند مجموعه ای متنوع از دکمه و لوازم خرازی را در کنار هم فراهم کنند تا به نیاز مشتریان به بهترین شکل پاسخ گویند.

دکمه دقیقا چه تعریفی دارد؟

به هر جسم فلزی، چوبی، سنگی، صدفی، پارچه ای و غیره که پوشاک را روی تن نگاه دارد یا بپوشاند، دکمه می گویند. دکمه انواع متفاوت و فراوانی دارد که در ادامه سعی میکنیم شما را با انواع مختلف آن آشنا کنیم و از ویژگی های متفاوت هر کدام صحبت کنیم.
انواع دکمه بر اساس جنس

صدفی

چوبی

زردقلم یا مسی

سیاه قلم یا دودی

یووی

پلی استر

موادی

فلزی (در رنگ های متنوع)

شیشه ای

انواع دکمه بر اساس شکل

پایه تونلی (بوردا)
پایه دار
دو سوراخ
چهار سوراخ
عاج فیلی
استوانه ای
شکری
چندلایه
مجلسی
سر دست
دوتکه و چندتکه
دکمه لق
چهار پارچه
فشاری
قابلمه ای

انواع دکمه ها بر اساس شکل ظاهری

با توجه به شکل ظاهری دکمه ها، آنها را به دسته های مختلف طبقه بندی می کنند که نمونه هایی از متداول ترین مدلها را برای شما توضیح می دهیم:

۱) دکمه لباس پایه تونلی یا بوردا

انواعی از دکمه است که سوراخ آن ها از عرض باشد، حفره ای شبیه تونل در دکمه ایجاد کند و هیچ گونه برآمدگی یا برجستگی در آن ایجاد نشود. این دکمه ها را با دست روی کار می دوزند و بیشتر در پوشاک زنانه مانند مانتو و پالتو کاربرد دارد و خیلی کم پیش می آید که در کار مردانه مورد استفاده قرار گیرد.

در بازار ایران از سایز ۲۴ تا ۵۴ آن، بیشترین کاربرد را دارد و اکثرا جنس آن ها صدفی است که قابلیت رنگ شدن نیز دارند. دکمه پایه تونلی یا بوردا، جنس های دیگری نیز دارد (مانند یووی و زرد قلم). اما بیشترین کاربرد در ایران جنس صدفی آن است.
۲) پایه دار

به دکمه هایی که از زیر دارای برجستگی هستند، یا برجستگی u مانند از زیر به آن متصل شده و سوراخ روی آن قسمت است، پایه دار می گویند. این نوع را در ایران با دست می دوزند. به تازگی چند مدل چرخ دکمه زن در بازار ایران آمده که قابلیت دوخت این نوع را دارد. این مدل دکمه به دلیل تنوع بالای جنس و رنگ و سایز، در کارهای زنانه، مردانه و بچگانه کاربرد دارد و در جنس های متفاوت در بازار ایران موجود است.
٣) دو سوراخ

دارای دو سوراخ است و به دلیل تنوع بالا در طرح، رنگ، سایز و همینطور جنس آن در تمام کارهای زنانه، مردانه و بچگانه، حتی عروسک سازی یا کاردستی استفاده می شود.
۴) چهار سوراخ

دارای چهار سوراخ است و به دلیل تنوع بالا در طرح، رنگ، سایز و همینطور جنس آن، در تمام کارهای زنانه، مردانه و بچگانه، حتی عروسک سازی یا کاردستی استفاده می شود.
۵) عاج فیلی

شبیه به عاج فیل، و از پایین یا انتها که ضخیم هستند، سوراخ شده و بیشتر در کار زمستانی مانند پلیور مردانه، پالتو زنانه یا کاپشن کاربرد دارند. این مدل به دلیل داشتن تنوع سایز، از تمامی جنس ها در بازار موجود است. اما بیشتر در ایران صدفی استفاده می شود.
۶) استوانه ای

شبیه به تیرهای چراغ برق قدیمی، از جنس چوب هستند. یک سر این مدل برای دوخته شدن سوراخ است. البته به دلیل طراحی های بسیار زیبا و تنوع بالا، روی تمامی کارهای زنانه، مردانه و بچگانه استفاده می شوند، اما زیاد کاربرد نداشته و در مدل های خاص استفاده می شوند.
٧) دکمه شکری

جزو انواع دکمه های گران قیمت است. بیش تر جنس دکمه شکری از صدف بوده و ظاهر آن همانند مرواریدی است که با دانه های شکر تزیین شده. معمولا دارای دو تکه بوده و تکه دوم آن از جنس یو وی است. بیشترین کاربرد را روی مانتو های زنانه یا پیراهن های مجلسی مردانه دارد. البته به دلیل تنوع بالا در کارهای بچگانه هم استفاده می شود.
٨) دکمه های دو یا چند لایه

از چند لایه رنگی مانند سبز، سفید و قرمز تشکیل شده و اگر از دور به آن ها نگاه کنید مانند این است که چند دکمه را روی هم قرار داده و پرس کرده اند. بیشتر این مدل دکمه ها سوراخ دار و دارای سایزبندی زیادی است.
٩) مجلسی

روی این مدل از گل های برجسته یا از فلزهای طلایی استفاده شده و دارای سایز های بزرگ است. در فیلم های تاریخی، در لباس شاه یا شاهزاده از دکمه های مجلسی استفاده شده است و اکنون در ایران نیز در بیشتر لباس های مجلسی زنانه استفاده می شود.
١٠) دکمه سردست

بیشتر روی سرآستین پیراهن نصب می شود، پایه ای مانند تی دارد که برای بستن آستین به کار می رود. برای طراحی این مدل از نگین و پلی استر، و در لباس آقایان مخصوصا برای کت شلوارهای رسمی استفاده می شود.

١١) دو تکه یا سه تکه

به دکمه هایی که پایه آنها جداشده و دوباره سوار می شود، یا دکمه هایی که نگین آنها جدا شده و دوباره سوار می شود، دکمه دو تکه یا سه تکه می گویند. دلیل جدا شدن ها این است که می خواهیم قسمت های مختلف دکمه را جداگانه رنگ کنیم. مثلا سبز و قرمز پایه را جدا رنگ می کنیم، نگین را جدا. به دلیل تنوع بالا در همه نوع پوشاک و از دو یا سه نوع جنس مختلف استفاده می شود. مثلا صدف و یو وی یا چوب و صدف و غیره.
١٢) دکمه لق

پایه ثابت دارد و آن قسمت که از داخل مادگی یا سوراخ شلوار رد می شود ٣۶٠ درجه می چرخد. برای بسته شدن راحت تر، بیشتر روی شلوار جین نصب می شود. جنس آن بیش تر فلزی است. این مدل با دستگاه دکمه زن روی شلوار سوار می شود.
١٣) چهار پارچه

نیازی به سوراخ کردن یا همان مادگی ندارد، به دو طرف پوشاک مدنظر نصب می شود و هر طرفی که دکمه نصب می شود دو تکه است. به دلیل اینکه از چهار قسمت تشکیل شده به آن چهار پارچه می گویند.

این مدل با دستگاه دکمه زن و با فشار دست بسته، و با انداختن انگشت بین دو تکه آن باز می شود. دکمه چهار پارچه بیشتر در لباس های زمستانی زنانه یا مردانه کاربرد دارد. البته جدیدا در مانتوهای تابستانه و پاییزه نیز استفاده می شود. جنس این مدل بیشتر از فلز بوده و در رنگ های مختلف موجود است.

دکمه چهار پارچه
١۴) دکمه فشاری

دو تکه است، مانند چهار پارچه باز و بسته می شود و نیازی به دستگاه دکمه زن ندارد، بلکه باید با دست دوخته شود. جنس آن یا فلز است یا پلاستیک فشرده، تنوع سایز نیز دارد و در همه مدل پوشاک استفاده می شود.

١۵) دکمه قابلمه ای

دو تکه است و باید با دستگاه دکمه زن همراه با قالب ابتدا سر هم یا مونتاژ و سپس با دست دوخته شود. از نکات مثبت این مدل آن است که می توان تکه پارچه ای از یک کار که در حال آماده شدن است را روی دکمه سوار کرد. جنس دکمه قابلمه ای از ورق فلزی بسیار نازک و در بعضی از انواع آن، پایه ها پلاستیکی است.

دکمه قابلمه ای

تا اینجا با انواع مختف دکمه بر اساس شکل ظاهری آشنا شدید، حال میخواهیم به طور تخصصی، در مورد جنس دکمه ها صحبت کنیم و شما را با انواع مختلف جنس دکمه آشنا کنیم و ویژگی و کاربرد هر کدام را به طور مفصل توضیح دهیم، پس ادامه مطلب رو هرگز از دست ندید!

طبقه بندی دکمه ها بر اساس جنس دکمه
١ – جنس دکمه صدفی

هم اکنون در بازار ایران ٩٩ درصد دکمه ها از مواد نفتی تولید می شوند. دکمه صدفی در قدیم از جنس صدف تولید می شده و زیبایی و برق خاصی داشته است که امروزه با مواد مصنوعی نفتی تولید می شود و برای تست این که بدانند کیفیت آن خوب است یا بد از روی صدای آن می فهمند یعنی دکمه را روی زمین میاندازند و به صدای آن گوش می دهند یا دکمه ها را به همدیگر می کوبند و یک دکمه فروش ماهر از روی صدا می تواند از کیفیت دکمه باخبر شود . دکمه در برابر آتش هیچ گونه مقاومتی ندارد و مانند بنزین عمل می کند پس باید بسیار در باره کاربرد این دکمه دقت کرد.

٢- دکمه چوبی

امروزه تمامی دکمه ها را با مواد نفتی تولید می کنند و رنگ آمیزی روی دکمه را به آن صورت که شما بخواهید انجام می دهند که در دکمه چوبی هم همین صدق می کند.
دکمه ای که کاملا با چوب درست شده باشد ،قیمت بالایی دارد و معمولا دکمه فروشان از کشورچین دکمه طرح چوب وارد می کنند که قیمت مناسبی هم دارد و معمولا تولید کننده راغبتر است با ان مدل چینی کار کند . البته دکمه هایی هم هستند که از چوب مخصوصا چوب نارگیل درست شود و از ترکیه به ایران میاید و قیمت بسیار بالایی دارند. مثلا اگر یک دکمه چینی که طرح چوب دارد دانه ای ۵٠ تومان باشد، یک دکمه که تماما چوب است و از ترکیه به ایران وارد شده را باید ۲۰۰ تومان خریداری کرد .

دکمه چوبی
٣- دکمه زردقلم یا مسی

این مدل جنس دکمه رنگ مسی دارد و در تمامی طرح ها و سایز ها در بازار موجود است و بیشتر در کارهای جین استفاده می شود . جنس داخل دکمه همان مواد نفتی یا پلاستیک سفت می باشد که به دلیل طرح و رنگ مس به آن زرد قلم می گویند.

دکمه زرد قلم
۴ – سیاه قلم یا دودی

این مدل دکمه دقیقا همان دکمه مسی است که روی آتش بوده و بعد از مدتی سیاه شده یا دوده به خود گرفته است. دکمه سیاه قلم در بازار تمام طرح و سایز را دارا می باشد و بیشتر در پارچه جین استفاده می شود.

دکمه دودی سیاه قلم
۵ – دکمه یووی

به دکمه هایی که رنگ طلایی و یا نقره ای دارند و قابل رنگ شدن هم باشند، یووی می گویند توجه کنید که یووی جنس خوب، یوویی است که بعد از رنگ شدن آسیبی به بدنه دکمه نرسد یعنی یکدست رنگ شود و از قسمت طلایی یا نقره ای دکمه کنده نشود. این مدل دکمه هم در تمامی سایزها و طرح های پایه دار هم در بازار وجود دارد.

دکمه یووی

۶ – دکمه پلی استر

همان دکمه صدفی است که یک لایه نازک براق بر روی دکمه سوار می شود که به ان لایه نازک پلی استر می گویند و دارای رنگ بندی و براق بودن خاصی است که جلوه بهتری به کار می دهد و این مدل دکمه هم با تمامی سایزها و مدل های مختلف در بازار موجود است.

دکمه پلی استر
٧ – جنس دکمه موادی

دکمه هایی که با مواد نفتی بسیار ضعیف با کیفیت پایین و بیشتر در ایران تولید می شوند را دکمه موادی می گویند و این مدل دکمه بسیار شکننده هستند در ضمن در کارهایی استفاده می شود که بسیار ارزان هستند و کیفیت مطرح نمی باشد.
دکمه هایی هم در ایران هستند که موادی هستند و روی انها یووی کار می کنند یا فقط طلایی هستند و داخل انها مواد است ولی باز هم بگویم که شکننده هستند و به کیفیت صدفی نمی رسد
دکمه موادی
٨ – دکمه نقره ای- طلایی و دودی و دکمه فلزی در رنگهای مختلف

این دکمه ها با توجه به رنگشان اسم گرفته اند و معمولا در همه سایزها موجودند. این چهار مدل دکمه جنسشان از فلز بوده و از رنگ بندی بالایی برخوردار هستند و غیر قابل رنگ شدن هستند و هر رنگی مد نظر است را باید در بازار پیدا کرد و امکان این هم هست که رنگ مورد نظر پیدا نشود و از رنگ مشابه استفاده شود.

معرفی انواع دکمه از لحاظ کاربرد

دکمه پیراهنی مردانه صدفی
دکمه پیراهنی اسپرت یا لیزر خورده
دکمه شلواری
دکمه مانتویی
دکمه پالتویی
دکمه کت شلواری
دکمه مجلسی زنانه
دکمه مخفی
دکمه مجلسی مردانه
دکمه نوزادی
دکمه مبلی یا اینه ای
دکمه چوبی
دکمه شیشه ای
دکمه پلنگی یا ببری یا حصیری

معرفی تک تک این دکمه ها و آشنا شدن با این چند دسته دکمه می تواند شما را با دکمه های موجود در بازار ایران آشنا کند و ما تا جایی که بتوانیم تلاش می کنیم تا توضیح جامعی را ارائه نماییم.

١- دکمه پیراهنی مردانه صدفی

این مدل چندین زیر مجموعه دارد و تنوع رنگی بالایی را به خود اختصاص می دهد . در مواردی هم دکمه خام سفید به رنگ های کاملا دلخواه مشتری رنگ می کنند و به مشتری تحویل می دهند . قابل ذکر است که جنس های دیگری هم از این دکمه ها در بازار موجود می باشد . دکمه های پیراهنی در سایزهای ١۴ و ١۶ و ١٨ و به ندرت از سایز ٢٠ برای تولید پیراهن استفاده می شود .

دکمه پیراهنی صادراتی

نام دارد به دلیل ضخامت استانداردی دارد ، در اکثر کشور ها از این مدل استفاده می شود و بیشتر در پیراهن های کلاسیک یا به اصتلاح ما ایرانیان در پیراهن هایی که سنگین هستند استفاده می شود . واین مدل دکمه بالاترین تنوع رنگ را در ایران دارد که در تمامی سایز ها که در بالا نام بردم صدق می کند. در بازار این دکمه را هم دو سوراخ وهم چهار سوراخ به فروش می رسد.و در پوشاکی که قیمت متعارف یا متوسطی دارند استفاده می شود.

دکمه پیراهنی معمولی

نام دارد که به دلیل داشتن ضخامت کمتری نسبت به صادراتی به آن دکمه معمولی می گویند . تنها فرق آن با صادراتی ،ضخامت کمتر می باشد . در بقیه نکات مانند رنگ و سایز با هم یکی هستند .و در پوشاکی که از کیفیت کمتری برخوردار هستند بیشتر استفاده می شود.

دکمه پیراهنی صادراتی گوشتی یا ضخیم

این مدل به دلیل داشتن ضخامت بیشتر نسبت به دکمه صادراتی به انها صادراتی ضخیم یا گوشتی می گویند و به سفارش تاجرین تولید می شود و مصرف این دکمه نسبت به دکمه صادراتی و معمولی خیلی کمتر است .ودکمه ای است که در پوشاک که کیفیت و قیمت بالایی دارند و جلوه بسیار زیبایی به کار می دهد.

٢- دکمه پیراهنی اسپرت یا لیزر خورده

دکمه پیراهنی اسپرت یا لیزر خورده دکمه هایی هستند دارای رنگهای متنوع امکان دارد که دکمه دارای دو یا چند رنگ باشد. یا انواع طرح روی آن با لیزر هک شده باشد مثل گل یا نوشته یا عدد یا اسم برند و …. . جنس انها بسیار متنوع است از تمام جنسهای دکمه که در قسمت اول توضیح دادم استفاده شده است مانند یووی صدف چوبی زرد قلم و غیره…

از نظر قیمت هم تنوع بالایی دارد و از نظر کیفیت هم همینطور مدل دکمه اسپرت هم مانند دکمه های بالا از همان سایزها برخوردار هستند.

و این دکمه ها هم در بازار به صورت دو یا چهار سوراخ در بازار به فروش می رسند.

دکمه پیراهنی اسپرت
٣ – دکمه شلواری

نام دکمه شلواری نمایانگر کاربرد آن است و دکمه ای ست که بیشترین کاربرد آن روی شلوار است . معمولا دکمه ای که روی شلوار استفاده می شود از سایز ٢۴ و ٢٨ و در بعضی مواقع ٣٢ استفاده می شود و ممکن است تا سایز ۴۰ هم استفاده شود . دکمه شلواری از تنوع رنگ و جنس برخور دار است و از تمامی جنسها در بازار ایران برای شلوار دکمه وجود دارد که به صورت ٢ و ۴ سوراخ در بازار عرضه می گردد.

4 – دکمه مانتویی

در مانتو از سایز ١٨ تا سایز ۴۴ از دکمه استفاده می شود و معمولا دکمه مانتو باید سایز بندی داشته باشد مثلا دکمه استین با دکمه جلو کار باید شبیه به هم ولی از دو سایز مختلف استفاده شود تا جلوه خوبی داشته باشد .این دکمه بیشترین تنوع رنگ، سایز، مدل و جنس را دارد دکمه مانتو نسبت به پالتو باید ظریف تر باشد وحتی امکان دارد در مانتو از دو نوع مختلف دکمه استفاده کرد.

دکمه مانتویی
5 – دکمه پالتویی

برای پالتو از سایز ٢۴ تا سایز ۵۴ از دکمه استفاده میشود و در پالتو هم باید دکمه ها سایز بندی داشته باشند و در این مدل کار ها هم سایز بندی. و تنوع کار باید وجود داشته باشد تا تولید کننده راحت تر انتخاب خودرا انجام دهد. انواع جنس و رنگ و سایز و مدل در این مدل کار بسیار بالاست.

دکمه پالتویی
6- دکمه کت شلواری

دکمه کت شلواری معمولا در دو سایز می باشد که این دو سایز شبیه به هم هستند. در جلوی کت شلوار از سایز بزرگتر یعنی از سایز ٣٢ یا ٣۴ استفاده می شود و در روی آستین یا شلوار ان از سایز ٢۴ استفاده می شود و قابل به ذکر است که در کت تک یا کت اسپرت هم این قضیه صدق میکند . در نمونه کت تکی برای روی آستین، از دکمه ٢۴ استفاده شده است و به دلیل مدل پارچه، رنگهای مختلف آن است.

دکمه کت شلواری
٧ – دکمه مجلسی زنانه

دکمه مجلسی دکمه هایی هستند که از سایز بزرگ با طرح های بسیار چشمگیر مثلا گل رز یا برگ یا هرگونه طرح خاص و فانتزی دیگرگل روی دکمه طراحی شده است و معمولا روی هر کار یک عدد نصب می شود به دلیل این که به اندازه کافی به کار جلوه می دهد.

دکمه مجلسی زنانه
٨ – دکمه مخفی

دکمه هایی که در زیر کار دوخته می شوند و دیده نمی شوند را دکمه مخفی می گویند . جالب است بدانید که اکثر تولید کنندگان از دکمه های بی کیفیت استفاده می کنند چون که دیده نمی شود . توصیه می شود که در هنگام خرید به دکمه های مخفی دقت کنید اگر دکمه بی کیفیت باشد به مرغوبیت کالای نهایی صدمه می زند. در بازار ایران دکمه مخفی از جنس صدف و موادی موجود است .

دکمه مخفی
٩- دکمه مجلسی مردانه

دکمه مجلسی مردانه بیشتر در پیراهن های رسمی و دامادی به کار میرود که کاربرد خاص دارد و کمتر رایج است، دکمه سر دست نیز روی آستین پیراهن مردانه استفاده می شود که در مجالس در روی مچ اکثر اقایان می بینیم.

دکمه مجلسی مردانه

١٠ – دکمه نوزادی

به دلیل حساس بودن بدن نوزاد از پارچه های نرم و لطیف استفاده می شود و همینطور رنگ بندی های شاد دارد. در اینگونه دکمه ، به دلیل این که به نوزاد اسیبی نرسد از دکمه هایی استفاده می شود که ضخامت بسیار کمی دارند و در بین پارچه محو می شود و خودش را نشان نمی دهد و به بدن نوزاد اسیبی نمی رساند . دکمه نوزادی باید سوراخدار باشد نه پایه دار و از رنگبندی بالایی برخوردار باشد.

دکمه نوزادی
١١ – دکمه مبلی یا اینه ای

این نوع دکمه شبیه به این است که روی ان را با الماس کار کرده باشند و معمولا تا چند سال پیش در صنعت مبلمان کاربرد داشت و همین باعث شد که به این نوع دکمه دکمه مبلی گفته شود.

دکمه مبلی یا آینه ای
١٢ – دکمه چوبی

این مدل دکمه دقیقا شبیه به چوب است یعنی شما وقتی به این مدل دکمه نگاه می کنید دقیقا حس می کنید که چوب است و بیشتر شبیه به چوب نارگیل است. دکمه هایی که از چین می آیند طرح چوب هستند یعنی جنس ان از مواد دکمه است ولی روی ان از رنگ چوب استفاده شده است . دکمه ای که از ترکیه به ایران می آید دقیقا از چوب نارگیل است اما دکمه های چوبی که در ایران تولید می شود از تخته سه لایه ساخته شده و کیفیت ان نسبت به بقیه کشور ها بسیار پایین است ولی از نظر قیمت با آنها برابری می کند به همین دلیل زیاد استفاده نمی شود. جالب است که بدانید در تولید پوشاک ایرانی از دکمه چوبی بسیار استفاده می شود.

دکمه چوبی

١٣- دکمه شیشه ای

این دکمه دقیقا رنگ شیشه بوده و هم جنس صدف و هم جنس موادی در بازار ایران پیدا می شود و سایز ٢٠ و ٢۴ و ٢٨و ٣٢ در بازار وجود دارد که سایزهای ٢٨ و ٣٢ بیشترین کاربرد را در ایران دارد. این دکمه بیشتر در قسمتهایی دوخته می شود که مخفی هستند و دیده نمی شود. خیلی کم پیش می آید که در روی کار دوخته شود برای مثال در بعضی از لباسهای کار بر روی کار دوخته می شود که دیده می شود.

دکمه شیشه ای
١۴- دکمه پلنگی یا ببری یا حصیری

این نوع دکمه جنس صدف دارد و به دلیل طرحی شبیه پوست ببر یا پلنگ یا حتی بافت حصیری آن، یک نوع جدا گانه شده و همیشه مشتری دارد. معمولا هم سوراخ دار هستند و از سایز ریز تا درشت را دارند و بیشتر در کارهای زنانه یا بچگانه کاربرد دارند در بعضی از موارد در عروسک سازی نیز استفاده می شود.

دکمه حصیری یا ببری

روش‌های مختلف خرید دکمه

به طور کلی به چهار صورت می شود دکمه را خریداری کرد:

تکی
عمده
به صورت تناژ
اینترنتی

خرید دکمه به صورت تکی ( تعداد کم )

خریداران تکی دکمه، افرادی هستند که در خانه به صورت تفننی خیاطی می کنند یا دکمه لباس آن ها افتاده است. برای خرید دکمه تکی، باید به خرازی های محلی مراجعه کرد تا در وقت و هزینه صرفه جویی شود.

این تفکر اشتباه است که برای خرید ارزان تر تعدادی معدود دکمه به بازار مراجعه شود، زیرا در بازار، فروش اکثر مغازه داران به صورت عمده است و یا اگر فروش تکی صورت بگیرد، قیمت آن نسبت به خرازی های محلی بیشتر خواهد بود.

خرید دکمه به صورت کلی

خریداران کلی دکمه، صاحبان تولیدی ها یا کارگاه های دوخت لباس هستند. برای این دسته از خریداران به صرفه نیست که از خرازی های محلی، دکمه های مورد نیاز خود را خریداری کنند. در بازار راحت تر می توان تنوع و کیفیت های مورد نظر را برای پوشاک پیدا کرد. همچنین در بازار، دکمه ها قیمت های متنوع تری دارند، در نتیجه تولید کننده نسبت به موقعیت خود انتخاب گسترده تری دارد.

buttons
خرید دکمه به صورت تناژ

صاحبان مغازه های دکمه فروشی، دکمه را به صورت تناژ خریداری می کنند. این مغازه ها، دکمه ها را در سطح فروشگاه های محلی توزیع می کنند و یا به طور مستقیم با تولیدکنندگان در ارتباط هستند.

خرید دکمه اینترنتی

راحت ترین و مطمئن ترین روش خرید، خرید اینترنتی است. در این روش می توان هم به صورت تکی و هم به صورت عمده خرید کرد. از مزایای بسیار خوب این روش این است که می توان تنوع محصولات را دید و حق انتخاب بیشتری داشت، قیمت ها مناسب تر است، توضیحات کافی در مورد محصول وجود دارد و در وقت نیز صرفه جویی می شود. البته باید دقت کرد که خرید از سایت های معتبر اینترنتی صورت گیرد.

جمع‌بندی

در این مطلب سعی کردیم هرآنچه که برای خرید یک دکمه نیاز دارید را به طور کامل توضیح بدهیم، کاربردهای مختلف دکمه ها را باهم بررسی کنیم و در نهایت بتوانیم بهترین و مناسبترین دکمه را برای خیاطی و یا نیازهای مورد نظر خود انتخاب کنیم، اگر همچنان سوال و یا نظری دارید، حتما در بخش کامنت ها با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + 2 =